Haulerwijk

Ondernemend Haulerwijk 41: Machandel

Ondernemend Haulerwijk 41: Machandel

Elke maand wordt een lid van Ondernemersvereniging Haulerwijk in de spotlights gezet. Deze maand zijn we op bezoek bij Han van der Loo, directeur van Machandel, producent van Biologische en Bio-Dynamische producten. Machandel heeft een missie: werken aan een betere wereld voor mens, dier en aarde.

Han van der Loo (61) is, min of meer tot zijn eigen verbazing, nu twee jaar directeur van Machandel: 'Ik ben een echte interimmer', zegt hij. 'Ik kwam hier binnen als interim manager voor de productie, maar toen die klus er op zat werd ik gevraagd om directeur te worden. Ik heb 32 jaar vaste banen gehad, maar dat wilde ik niet meer. Ik wil mij niet binden en aan mij valt moeilijk leiding te geven, want ik weet het altijd beter', zegt hij lachend. 'Dat ik hier nog steeds ben, komt door de mensen en hun mentaliteit.'

GEEN IKKE

'Een geweldig stel mensen' zo typeert Han de ongeveer 100 medewerkers van Machandel. 'Er heerst een enorme teamspirit en er zit geen 'ikke' hier, waarmee hij doelt op mensen met grote ego's. 'Dat zit in de mentaliteit. Het werk moet gedaan worden en dat doen wij met zijn allen. Dat is hier echt. De saamhorigheid is echt kenmerkend voor Haulerwijk en omgeving.' En Han heeft recht van spreken. Hij woont in Voorthuizen en bivakkeert door de week in een hotel in Norg. Werkervaring heeft hij niet alleen in Nederland opgedaan, maar ook in onder andere Duitsland en België.

GESCHIEDENIS

De geschiedenis van Machandel is bij veel mensen bekend. In 1978 verbouwt oprichter Piet Glasbeek uit liefhebberij witte kool op een veldje naast zijn woonboerderij in Haulerwijk. Hij experimenteert met de biologisch-dynamische manier van telen en gebruikt geen verdelgingsmiddelen of groeibevorderaars. Met voedsel en milieu sol je niet, vindt Piet. Anno 2022 haalt Han de filosofie van Piet Glasbeek graag aan: 'Piet had een visie en houdt daar aan vast. Wat er ook gebeurt. Dat vind ik geweldig! Dat stijgt boven elk product uit. Ons product moet goed zijn, zowel voor de mens als voor de wereld. Wat mij raakt is de vraag: Hoe krijgen we de wereld in beweging? Met dit bedrijf doen we dat en daarom zit ik hier nog. Wij verkopen geen product, maar een filosofie.'

GROEIEN

Over de toekomst is Han helder: 'We willen groeien en meer betekenen. Dit willen we onder andere bereiken door verbinding: verbinding met onze missie, collega's, leveranciers, klanten en overige partners waaronder plaatselijk ondernemer Boonstra Transport en Warehousing. Ook wij hebben last van de prijsverhogingen en hoge energietarieven. Daarom is onze focus nu vooral op energie gericht. Als bedrijf moeten we minder energie gaan gebruiken. We zijn op dit moment aan het uitzoeken hoe we dat willen bewerkstelligen. Ook willen we ons meer laten zien. We hadden laatst een retailer op bezoek. Hij kwam uit de buurt, maar had geen idee wat wij allemaal doen. Dat willen we veranderen. Onze nominatie en deelname vorig jaar voor de titel Friese Onderneming van het Jaar helpt daar bij. Daarnaast willen we samen met onze klanten nieuwe producten ontwikkelen om onze portfolio uit te breiden. En er is veel aandacht voor het opleiden van onze medewerkers. Daar hecht ik aan. Iedereen moet mee kunnen praten. Er is dus genoeg te doen.'

LOGISTIEK

Met alle panden die Machandel aan de Turfsteker inmiddels heeft, ligt er ook een forse logistieke uitdaging: 'Dat kan allemaal veel efficienter als we meer gecentraliseerd gaan werken. Het pand van de Frisia is nu in gebruik voor opslag. We denken erover om hier ook productiefaciliteiten en verwerking van diepvriesgroenten en -teelt te realiseren. De plannen zijn nog onvoldoende concreet om hier meer over te delen, maar in dit verband is het wel interessant dat wij door de noordelijke provincies gevraagd zijn om mee te denken over diepvriesfaciliteiten in de regio. Dan kunnen telers en boeren producten van hun land snel invriezen om ze vers te houden. Hiervoor is op dit moment geen capaciteit in het noorden. Het zou mooi zijn als wij daar iets in kunnen betekenen. Uiteindelijk willen we als 'Machandelaars', de mensen die bij Machandel een bijdrage leveren aan de missie, 'grutsk' zijn op wat we doen!'

Meer informatie: www.machandel.com

Foto: Sjoerd Weiland

   Terug naar overzicht