Ondernemend Haulerwijk 50: Autohuis Mulder
Elke maand wordt een lid van Ondernemersvereniging Haulerwijk in de spotlights gezet. Deze maand zijn we op bezoek bij Peter Mulder (37) van Autohuis Mulder aan de Turfsteker 2.
Wie vanaf de kant van Zevenhuizen Haulerwijk binnenkomt, ziet precies op de hoek van de Leeksterweg met de Turfsteker als eerste de auto's van Autohuis Mulder. Een perfecte locatie: 'De liefde voor auto's zat er al vroeg in', zo vertelt Peter in zijn showroom. 'Eigenlijk wist ik van jongs af aan al dat ik iets met auto’s wilde. Niet voor niets zat ik al op mijn 15e op de monteursopleiding. Dan heb ik het technische deel maar gehad, dacht ik destijds. Ik vond dat een mooie basis.'
LOOPBAAN
Voordat Peter voor zichzelf begon, had hij al een aardige loopbaan achter de rug. “Van school moesten wij bij een aantal bedrijven stage lopen. Elk bedrijf waar ik stage liep, wilde mij wel houden. Mijn laatste stage was bij BMW-dealer Buursema. Ik werkte daar in de garage en ben na school daar blijven hangen. Ik heb daar een jaar of vijf gewerkt en ben daarna overgestapt naar Van der Veen in Oosterwolde. Ik heb daar op de kop af tien jaar gewerkt. Zes jaar in de vestiging Oosterwolde en daarna nog vier jaar in Gorredijk. Daarna ben ik nog een jaar of drie aan het werk geweest bij Autocentrum Norg, maar toen had ik parttime al mijn eigen bedrijf. In 2018 ben ik fulltime ondernemer geworden.'
PAND
Sinds 2021 werkt Peter vanuit het pand aan de Turfsteker, waar ook Tweeberg Autoservice is gevestigd. 'Eerst zat ook Peter van der Heide nog in dit pand, maar die is afgelopen december gestopt. Nu run ik samen met mijn vrouw het bedrijf. Af en toe is er nog wat hulp van familie en ik heb een zaterdaghulp, maar voor de rest doen wij alles zelf. De samenwerking met Tweeberg is perfect. We vullen elkaar uitstekend aan en hebben aan een half woord genoeg. Ik heb ook geen ambitie om meer mensen in dienst te nemen. Als we nu op vakantie willen, haal ik met een paar drukken op de knop de auto's van de website en kunnen we uitstekend een paar weken op vakantie.'
CONJUNCTUURGEVOELIG
Peter heeft meestal een stuk of 40 auto’s op voorraad, maar dat kan enorm fluctueren: 'Deze handel is enorm conjunctuur, maar ook mediagevoelig. Er hoeft in een consumentenprogramma maar een negatieve test over een bepaald type automotor te komen, dan zie ik dat de weken erna gelijk in de verkoop. Maar andersom gebeurt ook. Als er een positieve test is van een bepaald type auto, dan stijgt de vraag ernaar gelijk. Wat dat betreft kan het snel veranderen. Op dit moment zijn natuurlijk de elektrische auto’s zeer gewild. Ik had er laatst een op vrijdag op de website gezet en die was de maandag er op al verkocht.'
EERLIJK ADVIES
Peter geeft altijd een eerlijk advies aan klanten en soms adviseert hij zelfs om nog even te wachten met de aanschaf van een andere auto: 'Ik hou wel van vlot zakendoen, maar ben geen snelle jongen. Bij ons gaat het om de lange termijn. En dat werkt, want veel klanten komen graag terug. Wat dat betreft zijn wij vooral gericht op service en dienstverlening. Elke auto die ik inkoop bekijk ik zelf. En door mijn technische achtergrond en ervaring in de garage zie of hoor ik het gelijk als er iets met een auto aan de hand is. Omdat ik zoveel mogelijk zelf doe, sta ik altijd voor 100% achter een verkoop die ik doe. En klanten merken en waarderen dat. Ik ben dan ook zeer tevreden. Toen ik klein was, had ik een doel. En dat doel heb ik eigenlijk al wel bereikt. Ik weet waar ik sta en wat ik kan. Wat wil je nog meer?'
Voor meer informatie kijk op: www.autohuismulder.nl
Foto: Sjoerd Weiland