Ondernemend Haulerwijk 16: Hubo Haulerwijk
Elke maand wordt een lid van Ondernemersvereniging Haulerwijk in de spotlights gezet. In juni 2020 zijn we op bezoek bij Nellie Popma van de Hubo.
Nellie is een ondernemer in hart en nieren: 'Ik begon al op mijn 21e met een eigen kledingwinkel. Daarvoor werkte ik in een supermarkt, maar het was vooral mijn vader die mij stimuleerde om iets voor mijzelf te beginnen. Sindsdien ben ik zelfstandig ondernemer, maar ik zou ook nog steeds prima onder een baas kunnen werken.'
VAN ICONO VIA DOELAND NAAR HUBO
Nellie haar vader was timmerman en begon in 1974, nu ruim 45 jaar geleden, op de huidige plek van de Hubo een eigen bouwbedrijf en handel in bouwmaterialen: 'Ik ben er trots op dat ik het werk van mijn ouders nog steeds voortzet en het is nog een echt familiebedrijf. Zelf sta ik in de winkel, Harry doet de bouwmaterialen, mijn neef is vakkenvuller, mijn moeder doet de administratie en Janet Reinders is verkoopmedewerker. Zo doen we allemaal waar we goed in zijn.'
In 2002 trok Nellie de deur van de kledingwinkel achter zich dicht en ging haar ouders helpen in de winkel die toen nog Icono heette, naar de inkoopvereniging. Vervolgens nam de familie Popma de Doeland over die bij Hummel Homecity was gevestigd: ‘Door de overname van Doeland hebben we de hele winkel verbouwd om maar aan de nieuwe huisstijl te voldoen. We hadden de verbouwing amper klaar of de formule Doeland verdween en werd het Hubo. Destijds bestonden beide formules naast elkaar, maar er werd besloten om alleen nog onder de naam Hubo verder te gaan.'
CORONA
'Toen de Coronacrisis uitbrak was ik erg somber over de toekomst van de winkel, maar integendeel: we hebben het juist enorm druk. Mensen zijn veel meer thuis, gaan niet op vakantie en hebben dus tijd om hun eigen huis op te knappen. Daar profiteren wij nu van. Wel vind ik het jammer dat er in Haulerwijk zo weinig nieuwbouw is. Dat zou voor ons wel heel goed zijn.'
PROFILEREN I
n de loop van de jaren heeft Nellie heel wat bouwmarktformules zien komen: 'Vroeger was het imago van de Hubo nogal stoffig, maar dat is het al lang niet meer. De laatste jaren is het assortiment verder uitgebreid en richten wij ons steeds meer op maatwerk. Dat zie je bij de andere bouwmarkten veel minder. Hubo presenteert zich als de bouwmarkt met de meeste ervaring op het gebied van doe-het-zelven onder het motto: Doe het zelf, doe het samen of laat het doen!'
Meer informatie op https://www.hubo.nl
Op de foto: Nellie Popma van de Hubo in Haulerwijk. (Foto: Sjoerd Weiland)